Контрольна робота з теми:
«Складне речення з різними видами сполучникового й безсполучникового зв’язку» (9 клас)
1. Складне речення із сурядним, підрядним і
безсполучниковим зв’язком — це:
А Земля в обіймах супокою, їй
дня, що згас, не повернуть (В. Сосюра).
Б Знаю я, моє не згасне ім’я: кров свою віддав
пісням моїм я, що мене продовжать у житті (В. Сосюра).
В Вже травень засвітив свічки
каштанів білі, і йде в квітках весна у рідному краю, я так його люблю, що
передать не в силі в закоханих словах усю любов мою! (В. Сосюра)
Г Мовчала ніч; усі мовчали; і
соловейко задрімав; на небі зірочки блищали, за гаєм місяць виглядав
2. Укажіть, який розділовий знак пропущено в реченні.
Я знав_ на сонці навіть плями є,
мені в контрастах відкривалась суть ті, хто сумління береже своє, завжди серця,
мов прапори, несуть (С. Жуковський).
А Коми; Б двокрапки; В тире; Г
крапки з комами.
3. Укажіть речення, яке відповідає схемі [ ], [ ], ( )
(сполучники в схемі не вказано).
А І вицвітали писані тарелі, і
плакав батько, і пливли роки,—І коли над нею не було вже стелі, а тільки небо
небо і зірки... (Л. Костенко).
Б Час ішов непомітно, вже зовсім
задніло, заграли сонячні мечі за лісом, небо стало вищим, а рибалка укоськував
рибину (Ю. Збанацький).
В Скільки ніс я для тебе тривог і
тепла, але ти, як весна, стороною пройшла (В. Симоненко).
Г Довго ще говорили обоє,
обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що
випадково надходила одному чи другому до голови (І. Сенченко).
4. Укажіть речення із безсполучниковим та
сполучниковим сурядним зв’язком.
А Гудуть бубни, рвуться на
скрипках струни,— танцюють дерева, хитаються з боку на бік хати, танцюють
цигани, танцює ведмідь з кільцем у носі, а козак притупує, зриває з голови
шапку і летить, неначе шуліка, по колу, перекидається в повітрі, аж курява
встає (Ю. Мушкетик).
Б А я додам: любити можна поезію в Добу ракет, бо, дивна річ, людина кожна якоюсь мірою
поет
В Збулись твої (Шевченкові) слова
пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб
Всесильним став (М. Рильський).
Г А речення — мов зоряний разок
слів — намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно (Д. Білоус).
5. Установіть відповідність між сполучниковими
реченнями та їх будовою (розділові знаки пропущено). (2 б.)
А Від одного з речень, з єднаних
сурядним зв’язком, залежить підрядне речення
Б Кожне з речень, з’єднаних
сурядним зв’язком, має залежне від нього підрядне речення
В Два речення, з’єднані сурядним
зв’язком, мають спільне підрядне
Г Два підрядні речення, з’єднані між собою сурядним
зв’язком, мають спільне головне речення
1 Як Франко здобував джерело волі правди науки обливалося потом
чоло та не в’янули руки.
2 Повінь цього року була невелика
та й вода вже трохи спала бо дощі припинилися.
3 А як буря лиха тебе з місця
зіб’є або хмара-гора тебе громом уб’є світ почує ту смерть.
4 Коли задзвонить сон-трава в діброві
і обізвуться в небі лебеді земля святкову одягне обнову й веснянки закружляють.
5 У княжий табір вісник вість приніс
що меч тевтона над Волинню звис та князь Данило вже не раз гадав що Рось почує
гук німецьких лав.
6. Установіть відповідність між реченнями пропущеними
та розділовими знаками в них. (2б.)
А Попереду йшов пастух зі
смолоскипом і освітлював шлях коням, що тягли віз з обох боків воза йшли
опришки, готові підтримати його, щоб не перевернувся на кам’янистій дорозі (В.
Гжицький)
Б За тим селом, де в полі
бліндажі колись гули залізною луною, щебече дощик, сіє стороною і мак горить,
і колос на межі (А. Малишко)
В В чорнім горі й журі віру нашу
не підтяти умирають матері, та не вмре ніколи Мати (М. Рильський)
Г Попадавсь їм багач у руки вони
його оббирали, а попадався вбогий вони його наділяли (Марко Вовчок)
1 Кома; 2 Двокрапка; 3 Тире; 4 Крапка з комою.
7. Запишіть речення, вставляючи, де потрібно,
пропущені розділові знаки. (2б)
Вільно й широко розляглися зелені
поля не тіснили їх похмурі ліси не давили високі гори і далеко-далеко сягало
око вподовж ланів та невеличких гайків що зеленими вершечками виглядали з ярів
та балок (В. Винниченко).
8.Виконайте синтаксичний
розбір речення. (2б.)
Висять
кетяги калини на жердині, бережуть таємницю своєї сили, цілющості, таємницю
здоров’я, яке вони здатні повернути людині, і хіба можна не сповнитись
побожного ставлення до їхніх сузір’їв?
Комментариев нет:
Отправить комментарий